Prowadzisz restaurację i szukasz sposobu na zwiększenie rozpoznawalności swojego lokalu a tym samym pozyskanie nowych klientów? Być może korzystasz z reklamy, rozdajesz ulotki itd. A czy zastanawiałeś/aś się nad prowadzeniem dla restauracji profilu w social media? W poniższym tekście postaramy się przybliżyć ten temat i udzielimy kilku podstawowych wskazówek jak się do tego zabrać. Zaczynajmy.
Dlaczego warto prowadzić działania w social media dla restauracji?
Żyjemy w erze social mediów. Dlatego też pominięcie ich w swojej strategii marketingowej byłoby nie tylko lekkomyślne, ale wręcz szkodliwe dla naszego biznesu. Gastronomia to rynek bardzo konkurencyjny. Warto zadać sobie zatem pytanie, czy można ot tak sobie odpuścić jeden ze sposobów na pokazanie swojej oferty i przyciągnięcie klientów? Odpowiedź na nie brzmi – zdecydowanie nie. Dlaczego jeszcze warto być obecnym w mediach społecznościowych m.in.: Facebooku, Instagramie, TikToku itd.
Oto kilka powodów:
– social media są wręcz stworzone dla pewnych branż, które opierają się o zdjęcia. Nie przez przypadek posty z jedzeniem od zawsze cieszą się ogromną popularnością np. na Instagramie, gdyż są zwyczajnie ładne.
– portale społecznościowe zachęcają do pokazywania swojej oferty i zachęcania do odwiedzenia danej restauracji. Wystarczy publikować apetyczne zdjęcia i filmy z potrawami, informować o promocjach i nowościach w menu, a także pokazywać opinie i zdjęcia sali pełnej zadowolonych klientów.
– social media restauracji to także sposób na budowanie społeczności wokół twojej restauracji i angażowanie odbiorców. Budujemy w ten sposób tzw. społeczny dowód słuszności.
– w mediach społecznościowych możemy odpowiadać na komentarze i pytania, organizować konkursy, przeprowadzać ankiety, a także prosić o opinie i sugestie. A to wszystko z poziomu smartfona, którego każdy z nas ma stale przy sobie.
– obecność w social mediach to również doskonałe źródło informacji o naszej konkurencji. Możemy obserwować, co robią inne restauracje, jak zmieniają się pewne trendy. Co również ważne, możemy czytać opinie i recenzje o każdym lokalu. Dzięki temu można uniknąć niektórych błędów i porę dostosowywać swoją ofertę.
Które media społecznościowe wybrać i czym się kierować?
Stawiając swoje pierwsze kroki w social media, można zacząć od jednej platformy, a następnie dodawać kolejne. W ten sposób z czasem możemy być obecni na 3-4. Nie zapominajmy przy tym, że jedne mogą pasować nam bardziej, inne mniej, chociażby ze względu na sposób obsługi. Jaki mamy wybór?
– Facebook, fanpage restauracji to z reguły podstawowy wybór na obecność w social media dla restauracji,
– Instagram to druga najważniejsza platforma, polecana szczególnie branży gastronomicznej,
– TikTok, wbrew pozorom już jakiś czas temu przestał był miejscem głównie dla nastolatków,
– YouTube może być idealnym wyborem, jeśli chcemy pokazać swoją kreatywność i pasję do gotowania.
Jakie działania prowadzić, aby pozostać zauważonym wśród potencjalnych klientów?
Założenia konta na danej platformie to zdecydowanie za mało. Nie wystarczy tylko być, trzeba też być aktywnym i atrakcyjnym dla odbiorców. Oto kilka wskazówek, co można robić:
– publikuj regularnie treści związane z twoją ofertą i branżą. Nie ograniczaj się tylko do zdjęć i filmów z potrawami, ale pokazuj także atmosferę, kulisy od kuchni. Dodawaj ciekawe fakty o gotowaniu.
– bądź online. Nie ignoruj komentarzy i wiadomości, które otrzymujesz od swoich klientów, ale staraj się na nie odpowiadać. Proś i dziękuj za wystawione opinie.
– analizuj wyniki swoich działań. Sprawdzaj, które treści cieszą się największym zainteresowaniem i zaangażowaniem, a które nie. Dowiedz się, kim jest twój potencjalny klient, jakie ma preferencje i potrzeby.
Kiedy prowadzić social media restauracji samodzielnie, a kiedy zlecać je na zewnątrz?
Regularne prowadzenie social media dla restauracji może być czasochłonne i wymagające. Dlatego warto się zastanowić, czy chcemy to robić samodzielnie, czy może lepiej zlecić to zadanie profesjonalistom. Czym się kierować w podjęciu decyzji?
– wielkością biznesu,
– budżetem,
– dostępnym czasem,
– umiejętnościami.
Podsumowanie
Social media restauracji mogą być potężnym wsparciem w promocji i rozwoju większości restauracji. Musimy im jednak poświęcić odpowiednią ilość czasu, pozostać regularnym i dbać o to, aby nasze posty nie zawierały tylko i wyłącznie zdjęć potraw.